Pages

Ads 468x60px

Friday 26 July 2013

Chantekknyaaa..SubahanAllah!

"Katakanlah : Berjalanlah di muka bumi, maka perhatikanlah bagaimana (Allah) memulai penciptaan (makhluk), kemudian Allah menjadikan kejadian yang akhir, sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu". Surah al-'Ankabut (29) ayat 20.

Terokalah wahai saudaraku! Lalu perhatikanlah bagaimana Allah menegakkan gunung-gunang itu sebagai paku bumi yang akan menahan bumi dariapda tergelincir daripada landasan. Dan lihatlah akan kehebatan Tuhanmu Yang Maha Agung yang menumbuhkan tumbuh-tumbuhan yang telah layu sebelumnya setelahmana rezeki daripada langit membasahi bumi yang kering, serta keagungan Allah yang membina kehidupan sebuah kehidupan binatang dan serangga serta ikan-ikan yang berenang di lautan hinggalah ke sungai, di mana mereka hidup sentiasa berada dalam payungan keamanan tanpa sebarang pertempuran yang memusnahkan komuniti kehidupan mereka.

"Tidakkah mereka perhatikan keadaan unta bagaimana ia diciptakan? Dan keadaan langit bagaimana ia ditinggikan binaanya? Dan gunung-ganang bagaimana ia ditegakkan? Dan keadaan bumi bagaimana ia dihamparkan?". Surah al-Ghashiyah (88) ayat 17-20.

Perhatikan dan teruskanlah perhatikan akan kehebatan yang telah Allah SWT paparkan padamu di setiap penjuru pancainderamu sehinggakan engkau diam membisu sambil takjub memerhatikannya! Lalu berdoalah pada Tuhanmu dengan penuh tawaddhuk dan ikhlas dari sebarang kesombongan, "....Wahai Tuhan kami! tiadalah Engkau menciptakan ini sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami daripada seksa neraka". Surah Al-Imran (3) ayat 191. Teruskanlah berjalan biarpun perjalananmu itu tidak menemui penghujung jalan lalu perhatikanlah apa yang telah disediakan oleh Allah dengan kurniaan-Nya dan ambillah iktibar atas apa yang engkau teropongkan ke atas segala penciptaan-Nya yang terlampau hebat dari segala yang hebat. Jadikanlah ia sebagai santapan terhadap ilmu dengan menambahkan perisa pengalaman agar dirimu merasai kemanisan iman hasil masakan lauk pemikiranmu yang setiasa dicampuri dengan perasaan khusyuk dan tawadhuk serta ikhlas dalam menghayati apa yang telah dibentangkan oleh Tuhanmu di hadapan matamu!


























0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

:-)

:-)

Lalalalaaaa~

Sample text

Comel


:-)

Penafian

Hakcipta Terpelihara © 2013 DiarykuPurple
Blog Diarykupurple tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada blog ini. Semoga bermanfaat.

Hohohooo~

SHOUT BUSUK : Start !-->