Pages

Ads 468x60px

Friday 3 May 2013

5/5/2013 - Tunaikan Kewajipan dan Tanggungjawab kepada Negara.. :)

Banyak kewajipan yang harus kita sempurnakan dalam kehidupan ini. Antaranya ialah tanggungjawab kenegaraan. Dari sudut pandangan Islam, tanggungjawab kenegaraan adalah sebahagian daripada aspek penting yang menyempurnakan proses pengabdian diri seorang Muslim di sisi Allah SWT.

Menjayakan tanggungjawab kenegaraan menerusi medan demokrasi tidak bererti ia hanya membabitkan peranan kita untuk hadir dan mengundi pada hari pilihan raya semata-mata. Mengundi hanyalah satu daripada tugas dan peranannya. Hakikatnya, banyak lagi tugas dan peranan lain yang perlu disempurnakan dalam menjayakan tanggungjawab kenegaraan menerusi medan demokrasi.

Antaranya mempersiapkan diri dengan pelbagai maklumat daripada sumber sahih, terutama dalam memahami dan menganalisis pelbagai tawaran politik yang dikemukakan oleh pelakunya yang terdiri daripada individu dan kumpulan.Dalam tempoh terdekat, peranan kita sebagai rakyat atau pemilih ialah meneliti manifesto parti yang bertanding. Penelitian akan membolehkan kita membuat bandingan dan penilaian dari segi kebaikan dan keburukan kepada negara. Selepas itu, penelitian harus bertumpu kepada pemimpin yang menawarkan diri pada pilihan raya. Kewibawaan, ketrampilan dan integriti mereka perlu menjadi asas penilaian utama sebelum sebarang pemilihan dilakukan. Jadi, Jom mengundi..:)

Alhamdulillah suda selesai mnjlnkn 1 tgjwb kpd negara hari ini. Smoga kita tlh mmilih pmimpin yg dpt mnjaga agama, bngsa dn negara trcnta. Bknnya dgn emosi dan pengaruh cerita2 yg enak pd tlinga tp sbnrnya indah khbr drp rupa. Bnyk sguh cerita ajinomoto d fb. Hnya Allah yg tahu kbnrannya. Astagfirullah.. jd skrg tgu kputusan dgn debaran. Jari bertanda ne ok hapa. Kalu org tnya dh mngundi, tnjuk jari jer. x pyh explain pnjg2. hehee...x pyh lah brabis ilangkn bagai nak rak dgn brmcm demo. xda faedah pongg..biarlah tanda ini hlng sendiri..hohooo..selamat po!

Peace yo!!

Kreatif @Tmn Jutaya.. :)


                                                        Jangan lupa kewajipan pada negara...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

:-)

:-)

Lalalalaaaa~

Sample text

Comel


:-)

Penafian

Hakcipta Terpelihara © 2013 DiarykuPurple
Blog Diarykupurple tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada blog ini. Semoga bermanfaat.

Hohohooo~

SHOUT BUSUK : Start !-->