SEJARAH
PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI SABAH (1963-1988)
PENGENALAN
Sebelum
kedatangan orang Eropah, tidak banyak catatan tentang pendidikan
di Sabah.Bagaimanapun oleh kerana terdapat segelintir ahli
masyarakat yang tahu berbahasa Melayu maka diandaikan bahawa tentu terdapat
pusat-pusat madrasah di sepanjang pantai barat yang majoriti penduduknya adalah
muslim.
Pada
tahun 1883, sebuah sekolah telah dibuka di Sandakan oleh pihak misionari Roman
Katolik. Pada masa yang sama juga sebuah lagi sekolah ditubuhkan di Inobong
Penampang oleh pihak yang sama dan sehingga awal abad ke-20, terdapat tujuh
sekolah mission yang diselenggarakan oleh pihak misionari Roman Katolik
serta Anglikan di Sabah. Peranan kerajaan untuk terlibat sama dalam penyediaan
pendidikan hanya bermula pada tahun 1915 apabila sekolah rendah pertama dibuka
di Kota Kinabalu yang pada masa itu dikenali sebagai Jesselton. Sehingga tahun
1926, pendidikan sekolah rendah telah dilaksanakan dalam bahasa Inggeris,
bahasa Melayu, bahasa Cina dan juga bahasa Kadazan. Pada masa tersebut bilangan
sekolah rendah adalah sebanyak 89 buah dengan jumlah murid sebanyak 3,142
orang.
Semasa
Perang Dunia Kedua, pelaksanaan pendidikan masih lagi diteruskan tetapi
kurikulumnya adalah berdasarkan kepada falsafah Jepun. Pengajaran bahasa Jepun
adalah diwajibkan dan sebarang pengaruh barat tidak dibenarkan. Bagaimanapun
keadaan ini berubah setelah kekalahan pihak Jepun pada tahun 1945. Seterusnya
pengaruh British dalam bidang pendidikan bertapak semula. Pada tahun
berikutnya, Sabah telah menjadi tanah jajahan British dan seorang pengarah
pendidikan kemudiannya dilantik. Seterusnya pelan pendidikan lima tahun telah
digubal dan dilaksanakan semasa tempoh 1947 – 1952. Antara perkara yang
ditekankan dalam pelan pendidikan ini adalah, i. enam tahun pendidikan sekolah
rendah untuk semua, ii. pembenterasan buta huruf, iii. pendidikan kesihatan dan
pertanian, iv. pendidikan untuk kanak-kanak perempuan dan v. latihan
vokasional. Dalam sistem pendidikan berkenaan, bahasa Inggeris diberikan
kedudukan yang istimewa.
Tahun-tahun
1950-an menampakkan satu perkembangan yang baru dalam pendidikan di Sabah. Pada
masa-masa ini, Lembaga Pendidikan Sabah dan lembaga-lembaga pendidikan di
peringkat daerah telah ditubuhkan. Antara fungsi lembaga-lembaga ini
adalah untuk memberikan nasihat serta laporan kepada pihak kerajaan tentang
segala pertanyaan terhadap polisi, kandungan peraturan-peraturan serta apa-apa
perkara yang menjejaskan perkembangan pendidikan di Sabah. Pada lingkungan masa
ini juga, sebuah sekolah menengah pertama telah ditubuhkan, iaitu Maktab Sabah
yang terletak di Kota Kinabalu. Seterusnya pada akhir era kolonial iaitu pada
tahun 1963, terdapat 489 sekolah rendah dan 30 sekolah menengah dengan jumlah
murid sebanyak 63,482 di sekolah rendah dan sebanyak 6,575 murid di sekolah
menengah. Selain daripada itu, pada masa itu juga terdapat sebuah sekolah
perdagangan dengan jumlah pelajar sebanyak 147 orang.
Setelah
menyertai Malaysia, pendidikan di Sabah telah menjadi tanggungjawab Kerajaan
Persekutuan. Perihal pendidikan ini terkandung dalam Akta Pendidikan (1961)
yang kemudiannya dikembangkan ke Sabah pada tahun 1976.
Dalam
tempoh 25 tahun itu (1963 – 1988), bidang pendidikan di Sabah memperlihatkan
perkembangan serta perubahan yang mengkagumkan. Antara perubahan yang
paling penting dalam tempoh tersebut ialah pendemokrasian pendidikan yang
bererti pendidikan secara percuma dan bersifat serwajagat. Perubahan ini amat
ketara apabila terdapat pertambahan bilangan murid yang ramai, iaitu pada tahun
1963 dengan hanya 70,057 murid sahaja tetapi telah meningkat kepada 326,254
pada tahun 1988. Pertambahan bilangan murid ini memperlihatkan pertambahan hampir
lima kali ganda. Masa-masa ini juga memperlihatkan perubahan bahasa pengantar
daripada bahasa Inggeris kepada bahasa Melayu kecuali sekolah rendah Cina.
Bagaimanapun, tahun 1983 merupakan titik penting dalam perkembangan pendidikan
apabila kerajaan melaksanakan kurikulum baru di sekolah rendah. Seterusnya
pengenalan kurikulum yang baru juga dilaksanakan di sekolah menengah pada tahun
1988. Kurikulum baru ini amat penting kerana ia adalah berlandaskan kepada
falsafah pendidikan yang berorientasikan masyarakat dan negara bangsa Malaysia.
PERKEMBANGAN DAN PEMBANGUNAN FIZIKAL
Pada
masa-masa awal kemerdekaan, usaha-usaha pembangunan pendidikan yang dilakukan
oleh Jabatan Pendidikan adalah berdasarkan kepada polisi yang digubal oleh
Lembaga Pendidikan Sabah. Kemudiannya apabila Jabatan Pendidikan diintegrasikan
sepenuhnya dengan sistem persekutuan, polisi pendidikan kebangsaan telah
diadaptasi dan digunapakai di Sabah. Bagaimanapun terdapat sedikit perbezaan di
antara dua sistem ini. Secara dasarnya, polisi pendidikan kerajaan persekutuan
adalah untuk i. Menyediakan tempat belajar bagi semua kanak-kanak dalam
lingkungan umur belajar di sekolah rendah dan seterusnya di peringkat sekolah
menengah, ii. Membangunkan kemudahan dan prasarana pendidikan, terutama di kawasan
luar bandar dalam usaha untuk merapatkan jurang perbezaan kemajuan dengan
masyarakat bandar, iii. Membangunkan latihan vokasional di samping membangunkan
kemudahan latihan perguruan, dan iv. Membangunkan kemudahan pendidikan serta
perkhidmatannya dalam usaha untuk mempertingkatkan kualiti pendidikan.
Sehingga
itu, kerajaan persekutuan sejak tahun 1965, telah memperuntukkan sebanyak
$982.15 juta melalui lima Pelan Pembangunan Malaysia. Ini adalah bukti sokongan
dan komitmen kerajaan persekutuan terhadap pembangunan pendidikan di Sabah.
Dalam analisis perbelanjaan bagi empat Pelan Pembangunan Malaysia, terdapat
sedikit kurangan daripada jumlah peruntukan yang sepatutnya (19%). Ini
disebabkan ia dibawa ke Pelan Pembangunan Malaysia yang seterusnya kerana terdapat
sedikit kelewatan dalam pembangunan pendidikan di Sabah. Antaranya ialah
kelambatan memperolehi tanah, masalah perhubungan dan sebagainya. Seterusnya
prestasi perbelanjaan pembangunan telah meningkat kepada 89% pada akhir Pelan
Pembangunan Malaysia keempat.
Satu
ciri yang menonjol dalam Pelan Pembangunan Malaysia ketiga dan keempat ialah
perbelanjaan yang banyak dalam program-program pembangunan kemudahan pendidikan
terutama sekali di kawasan luar bandar. Dalam tempoh sepuluh tahun tersebut,
sebanyak 128 buah sekolah rendah, 24buah sekolah menengah dan 3 buah sekolah
vokasional telah dibina. Selain daripada itu, dua buah maktab perguruan juga
telah siap dibina di Sandakan dan Keningau. Pendidikan melalui radio dan
televisyen juga telah diperkenalkan bersama-sama dengan pembekalan alat radio,
TV dan generator. Usaha-usaha ini juga diteruskan dalam Pelan Pembangunan
Malaysia kelima dengan pengwujudan pusat-pusat sumber di peringkat sekolah dan
daerah di seluruh negeri. Walaupun terdapat sedikit kemelesetan eknonomi
yang menjejaskan negara, tetapio Kerajaan Persekutuan telah meneruskan usaha
pembangunan pendidikan di negeri ini. Dalam masa Pelan Pembangunan Malaysia
yang kelima, Kerajaan Persekutuan telah memperuntukkan sebanyak $306.72 juta
bagi pelbagai program pembangunan pendidikan di negeri ini.
0 comments:
Post a Comment