Pages

Ads 468x60px

Tuesday 9 June 2015

Manfaat Nanas


Nanas merupakan sejenis buah yang tidak asing di negara kita. Ia memang sedap dimakan mentah, di buat jus, jem, dibuat gulai, di campur di dalam nasi goreng dan sebagainya. Selain itu, ramai yang tidak tahu, umbut dan pangkal daun muda boleh digoreng sebagai lauk atau jenis masakan lain untuk dimakan.

Buah Nanas juga terkenal kerana mempunyai khasiat perubatan terutamanya dalam mencuci bahagian dalaman tubuh badan. Buah yang masak dimakan atau dijadikan jus bagi melawaskan air kencing, merangsang penghadaman, masalah hati dan dipercayai dapat membunuh cacing dalam perut dan usus.

Selain buah nanas, air rebusan daun nanas juga boleh diminum untuk rawatan demam panas, penyakit pada alat kelamin, merangsang haid dan sebagai julap. Sejauh mana amalan ini dilakukan pada zaman sekarang saya sendiri tidak pasti. Mungkin anda boleh kongsikan sesuatu sekiranya anda tahu.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

:-)

:-)

Lalalalaaaa~

Sample text

Comel


:-)

Penafian

Hakcipta Terpelihara © 2013 DiarykuPurple
Blog Diarykupurple tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada blog ini. Semoga bermanfaat.

Hohohooo~

SHOUT BUSUK : Start !-->